Обогаћени једносменски рад – нови вид наставне праксе у нашој школи

У нашој школи, у програму који смо креирали у јуну, и чија је имплементација потврђена и одобрена од стране наше ШУ у августу, а који је подржан од стране Министарства просвете, од 1. септембра школске 2020/2021. године, почео је да живи нови облик наставе – обогаћени једносменски рад. Овим обликом наставе која се одвијала након реализованих часова редовне наставе ( према слободној и добровољној жељи деце и родитеља) у првом полугодишту обухваћена су одељења 1, 2, 3. и 4. разреда одељка 4, односно, укупно је часове овог типа наставе похађало 36 ученика, што практично значи да су се сви ученици одељка 4 изјаснили да желе да похађају обогаћени једносменски рад. Наставу је реализовало троје наставника: К. Мичичић, Н. Томић и А. Шолевић. Настава се успешно изводила у два термина – уторком и четвртком са почетком у 10.30 и завшетком у 12.30. Сво троје наставника је циклично изводило наставни процес, према утврђеном плану рада, у сва три одељења на општу радост деце и наставника, али и задовољство родитеља. Све предвиђене активности су успешно реализоване и изводиле су се у непосредном раду са децом , будући да је по одлуци Министарстава просвете и кризног штаба одлучено да ова старосна група не буде обухваћена наставом на даљину. Према годишњем плану рада, направљени су оперативни планови рада за сваки месец и њихов садржај је у целости успешно реализован.

У септембру је изведен циклус предавања и радионица под заједничким називом: Учимо да учимо-  са циљем јачања вештина и техника учења кроз игриве моделе рада, деци истовремено и корисне и занимљиве. Најпродуктивнији су били самостални ученички радови у виду мапа знања као што су: дрво, грозд, рука…, које су касније користили и примењивали у свакодневном учењу. Деца су имала прилику и да чују предавање – Учење није баук – а након тога су дискутовала и делила са вршњацима успешне начине учења чиме се остварила интеракција међу вршњацима и јачане су сарадничке компетенције ученика. Свако дружење је употпуњено и обогаћено физичким активностима – по жељи деце, као важан вид подршке очувању општег физичког и менталнг здравља.

У октобру је изведен низ радионица, предавања и активности под заједничким називом: Моје је право да живим срећно и здраво – који је у потпуности кореспондирао са програмом активности УП, ВТ и ДС у оквиру Дечије недеље. 5. октобра 2020. одржано је предавање на тему „ Моје је право да живим срећно и здраво“– у оквиру кога су се ученици упознали са дечијим правима и обавезама, а потом су низом радионица практично примењивали усвојено знање – панои, мапе знања, дијалог, перформанси, јачајући тиме своје говорничке вештине,  уживајући право на слободу мишљења и развијајући кулутуру дијалога, толеранције и ненеасилне комуникације.        8. октобра 2020. одржана је радионица у сарадњи са хуманитарним удружењењм „ Зора“ под називом:  „ Деца у години срадње и солидарности“ – са посебним акцентом на подршци деци са посебним потребама која су и била носиоци ове радионице, а која је испунила циљ да се увек и свуда поштују деца и њихве различитости и потребе без икакве дискриминације. Свако дружење је употпуњено и обогаћено физичким активностима – по жељи деце, као важан вид подршке очувању општег физичког и менталнг здравља.

У новембру је реализован циклус активности – предавања, радионице и физичке активности под заједничким називом – У здравом телу, здрав дух –  са циљем јачања компетенција које се односе на здравствену заштиту и бригу о властитом здрављу. 27. 10. 2020. одржано је предавање на тему  „ Здрава храна сваког дана“- у оквиру кога су се ученици упознали са пирамидом исхране и здравим стиловима живота, а 5. 11. 2020.  одржана је радионица „ Моји рецепти за здрав живот“ – када су ученици самостално правили недељне и дневне планове исхране и јеловнике који су пример здравих и укусних оброка. Сви предлози су истакнути на паноима. План је био да се крајем месеца одржи радионица са заинтересованим родитељима и направи мали сајам здраве хране, али је због актуелне епидемиолошке ситуације то одложено за неки други период.

У децембру је у сарадњи са учитељима, а у оквиру пројекта „Новогодишња бајка“ и једносменске теме – Није тешко бити фин – спроведен низ заједничких активности: писмо Деда Мразу, писмо другу, израда новогодишњих честитки и украса и новогодишња журка. Овим активностима смо унели празнични дух и предновогодишње расположење међу децом и оснажили и подржали њихове креативне идеје, али и јачали знања и вештине из области језичке културе.

У разговору са колегама и родитељима, а најпре у разговору са децом, приметно је да су ови часови испунили очекивања деце, да су се сва деца, и она са ИОП-ом, једнако радовала овом виду наставе и да су позитивне реакције условиле жељу родитеља одељка 3 да се и тамо, уколико се за то стекну услови, почне са применом овог вида наставе.

Позитивна искуства и оцене деце и родитеља сведоче да смо били на добром путу и да истим смером, ослушкујући потребе сваког детета, треба наставити.

А. Шолевић